'Lyden' fra strengene

Tommy
Har prøvet at sidde og spille på min nevøs billige ukulele, for at se om de var noget for mig. Mit spørgsmål går på, om det kan være rigtigt at tonen på strengen ændres, jo hårdere man trykker den mod gribebrættet? Så kommer den jo til at lyde lettere falsk ind imellem? Det kan vel svinge en halv tone eller lign. alt efter hvor hårdt man trykker ned. Er det ukulelen der er for billig, er det strengene, eller er det mig der er galt på den? :)

Re: 'Lyden' fra strengene

morfar
ja det er plastik strenge så hemligheden er at kun at røre strengene og ikke at trykke i bund.
Pris kvalitet gør sig også gældene lige som strenge af god kvalitet.
Ligeledes ringer de fleste ukuleler hvis man slå dem for hårdt an, min karla tenor gør det meget især på c strengen, har hævet stolen lidt for at få det værste væk, men så bliver stemningen værre ned af gribebrættet.
Jeg har prøvet en Epiphone Les Paul Ukulele i concert størelse til den halve pris af min karla, den var ren i båndene hele vejen ned og uden ringning selv med de elendige strenge der følger med, så det bliver nok min næste uke ;)

Re: 'Lyden' fra strengene

Tommy
Det er den til 749,- hos 4sound? Den har jeg nemlig tænkt mig at købe som min første ukulele, alternativt den fra Ibanez i noget mango-træ look. Men er der noget med at det kan betale sig at skifte strengene fra start, eller er de ok på en ukulele som den Epiphone?

Re: 'Lyden' fra strengene

morfar
Hej Tommy

Ibanez prøv at høre den på Youtube, Jeg synes ikke den har den rette ukulele klang heller ikke med de bedste strenge fra Aquila meget tam i lyden, men lydmæsigt højre i lyden end Epiphone.

Her kommer vi så til en af grundne til at jeg vil have den det er at den ikke spiller så højt når den ikke er tilsluttet en forstærker, det er bedst af hensyn kones sarte øre.

Prøv også at høre den på Youtube. Den har ikke indbygget tuner men kan tilsluttes forstærke direkte med en fremragende lyd, betydlig bedre end min Karla Tenor, og så bruger den ikke de dyre knapcelle batterier , min bruger 2 batt på 4 timer.

Strengene vil jeg straks skifte til Aquila, men for dit vedkomne ville jeg nok lige vente en måneds tid for at prøve dem der er fra starten smag er jo forskellig.

Prøv den hos 4Sound, Ibanez har de kun i net butikken og her kan man ikke prøve den.

Iøvrigt så siges det at en Oscar Schmidt er en af dem der ligger tættes på gribebradet og skulle være meget båndren.

Re: 'Lyden' fra strengene

Tommy
Ok. Tak for svarene :)